سایت در حال بروز رسانی است لطفا فقط تماس بگیرید .  09363307407

0

بلبرینگ‌های سراميكی

بازدید: 620 بازدید

همه ما اين كار را انجام داده‌ايم: وقتي به يك فروشگاه دوچرخه مي‌رويم، چرخ‌ها را مي‌چرخانيم تا ببينيم كداميك سريع‌تر می‌چرخند. تحقيق و بحث به‌طور حتم با اين نكته ادامه پيدا مي‌كند كه چرخ‌ها چه نوع بلبرینگی دارند و اينكه آیا سراميكي هستند يا خیر.

در طول چند سال گذشته، بحث‌ها و آزمايش‌هاي فراواني درباره مزاياي بلبریگ‌هاي سراميكي نسبت به بلبریگ‌هاي فولادي استاندارد، صورت گرفته است. اكثر قريب به اتفاق دوچرخه‌سواران حرفه‌اي، مدافع مزاياي بلبریگ‌هاي سراميكي هستند، زيرا نوعی برتري نسبي در مقايسه با رقيب خود دارند.

CyclingCeramic، يك توليدكننده برتر بلبریگ‌ در فرانسه، مدعي است كه حدود نيمي از دوچرخه‌سواران تور فرانسه به‌طور غيررسمي در چرخ‌ها، توپي تنه و شانژمان خود از بلبریگ‌هاي اين شركت استفاده كرده‌اند.


سريع‌تر، سبك‌تر و بادوام‌تر؟

بر اساس تحقيقات، يك بلبریگ‌ سراميكي با كيفيت و مناسب، سريع‌تر چرخيده، در انرژي شما صرفه‌جويي كرده و امكان رسيدن به سرعت‌هاي بالاتری را نسبت به يك بلبریگ‌ فولادي معادل فراهم مي‌كند. اين برتري به دلیل خصوصيات سراميك است كه امكان ساخت بلبریگ‌هاي گردتر و روان‌تر را به سازنده می‌دهد.

CeramicSpeed، يكي ديگر از توليدكنندگان مشهور بلبریگ‌، مدعي است كه بلبریگ‌هاي چرخ اين شركت، شش تا نه وات بيشتر از بلبریگ‌ فولادي استاندارد در انرژي دوچرخه‌سوار صرفه‌جويي مي‌كنند. این مقدار نيروي ناچيزي نيست و به‌طور مؤثري سرعت را بالا مي‌برد.

بلبریگ‌هاي سراميكي همچنين سبك‌تر از معادل‌های فولادي خود هستند، بنابراين استفاده از آنها باعث كاهش وزن دوچرخه خواهد شد. يك مزيت آشكار ديگر این است که سراميك ماده سخت‌تري بوده و به‌همين دليل ديرتر از نمونه‌هاي فولادي مي‌شكند و در برابر خوردگي نيز مقاوم است. به صورت نظری، بلبریگ‌هاي سراميكي بايد سريع‌تر و سبك‌تر بوده و دوام بسيار بيشتري نسبت به بلبریگ‌هاي فولادي داشته باشند.


چرا همه ما از بلبریگ‌هاي سراميكي استفاده نمي‌كنيم؟

بلبریگ‌هاي سراميكي ارزان نيستند. قيمت يك مجموعه كامل از بلبریگ‌هاي ي CyclingCeramic از صد دلار شروع مي‌شود و قيمت بلبریگ‌هاي CeramicSpeed نيز از سیصد دلار به بالا است. شما مي‌توانيد نمونه‌هاي ارزان‌تري را پيدا كنيد اما محصولات ارزان‌تر برتري چنداني نسبت به بلبریگ‌هاي فولادي ندارند.

احساس دوست‌داشتني «چرخش ابدي» در بلبریگ‌هاي سراميكي، تاحدودي به دلیل اصطكاك پايين درزبندي آنها است. البته در بعضي از موارد اين درزبندي‌ها عملكرد ضعيفي در برابر آلاينده‌هاي خارجي دارند.

در دنياي واقعي، تميز كردن دوچرخه و سواري در مناطقي با آب و هواي معمولاً باراني مي‌تواند به اين معني باشد كه اين چرخ‌هاي فوق‌العاده سريع تا حدي کُند شوند كه احساس يك جفت حلقه تمريني ارزان‌قيمت را داشته باشند. البته شما مي‌توانيد اين بلبریگ‌ها را با دقت خارج كرده، تميز نموده و دوباره روغن‌كاري كنيد اما آنها هرگز احساس قبل را نخواهند داشت.

Chris King، اعتبار حسادت‌برانگيزي در زمينه كيفيت بلبریگ‌هاي فولادي ساخت خودش دارد. Brandon Elliott، از اعضای اين شركت مي‌گويد: « بلبریگ‌هاي ما براي سطح تحملي ساخته شده‌اند كه نمونه‌هاي اندكي توانايي انطباق با آن را دارند و ما سيستم درزبندي خودمان را توسعه داده‌ايم كه نه تنها در برابر عناصر خارجي از آنها محافظت مي‌كند، بلكه باعث مي‌شود به‌آساني قابل سرويس باشند. با مراقبت صحيح، بلبریگ‌هاي ما عملاً سريع‌تر مي‌شوند و به جاي مستهلك شدن، روان‌تر مي‌گردند».

مزاياي فولاد تنها استدلال برای مخالفت با بلبریگ‌هاي سراميكي نيست. تعدادي از توليدكنندگان چرخ اعلام كرده‌اند كه استفاده از بلبریگ‌هاي جداگانه موجود در بازار باعث ابطال ضمانت آنها مي‌شود.


برداشت ما

نصب بلبریگ‌هاي سراميكي در دوچرخه‌تان مي‌تواند تاحدودي مانند اين باشد كه يك جعبه‌دنده فرمول يك را در اتومبيل فورد فيستا نصب نموده و توقع داشته باشيد كه پس از صد هزار كيلومتر به همان خوبي باشد. بلبریگ‌هاي سراميكي مجهز شده‌اند تا يك برتري مسابقه‌اي را در كوتاه‌مدت تأمين كنند و قرار نيست جايگزين سال‌ها نگهداری ماهرانه و دقيق شوند.

اگر يك دوچرخه‌سوار حرفه‌اي هستيد كه خودتان پول تجهيزاتتان را نمي‌پردازيد و مي‌خواهيد چند ثانيه از زمان خود در يك رقابت ده كيلومتري را كاهش دهيد، به سراغ اين گزينه برويد. در اين شرایط تا زماني كه آنها به نگهداري نياز پيدا نكنند، نااميد نخواهيد شد.

در مورد بقيه ما، هزينه و نيازهاي نگهداري بيشتر براي حفظ بلبریگ‌هاي سراميكي در بهترين شرايط ممكن، ايراد آشكاري است كه باعث مي‌شود این انتخاب يك ارتقاي غيرعملي پرهزینه باشد.

خوشحال میشم نظراتتون رو درباره این موضوع به اشتراک بذارید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت