کمک فنر دوچرخه اساسا برای کنترل، کشش و راحتی بیشتر روی مسیرهای خاکی، سنگی و جادههای ناهموار ساخته میشود. کمکفنر یکی از فاکتورهایی است که روی لذتبخش بودن دوچرخهسواری موثر است.
به طور کلی میزان بازی و تحرک بدنه دوچرخه به مسیر بستگی دارد هر چه مسیر نا هموار تر باشد دوچرخه باید فنر های بهتری را دارا باشد تا در مسیر برای راننده مشکلی به وجود نیاورد و او نهایت لذت را از دوچرخه سواری ببرد.
دوچرخه با دو کمک فنر یا یک کمک فنر؟
اگر دوچرخهای دارای کمکفنر باشد (دوچرخههای کوهستان) ممکن است یک یا دو کمکفنر داشته باشد که برای جذب ضربات از طریق فشرده شدن و مجددا به جای اول برگشتن عمل میکنند. دوچرخه های دو کمک برای مسیر های سنگی و تپه ای مناسب است اما دوچرخه های تک کمک برای مسیر های جاده ای و سطوح صاف مناسب است.
در مورد چهار کمک ساز برتر دنیا که کل بازار کمک های دوچرخه کوهستان جهان قبضه این هاست بنویسم.
• Marzocchi
• Rock Shox
• Fox
• Manitou
البته کمک ساز های دیگه ایی هم هستند ولی هیچ کدوم از نظر کیفیت و تیراژ تولید و مقبولیت جهانی به پای این چهار تن نمی رسند. وگرنه شرکت هایی مثل
• X Fusion
• White Bros
• Pace
• DT swiss
• RST
• SR Suntour
• DNM
توضیحات کمک فنر جلو
تقریبا تمام دوچرخههای کوهستان و دوچرخههای هیبرید یا کامفورت و کودکان مجهز به کمکفنر جلو هستند. تفاوتها:
• کمکفنرهای روی دوچرخههای کوهستان امکان تنظیمات دقیق دارند. تفاوتها شامل نوع، میزان جابجایی، سختی و متد جذب ضربه هستند.
• کمکفنر روی دوچرخههای هیبریدی و کودکان عملکرد ابتدایی را دارند و دارای تنظیمات کم یا بدون تنظیمات هستند.
نوع کمک فنر دوچرخه
رایجترین نوع کمکفنر جلو “دوشاخ” است که شامل دو ستون متصل به چرخ جلو و لوله جلوی فریم است. یک استثناء، طراحی تک ستون چپی کنندال است.
اجزاء کمک فنر دوچرخه
لوله هدایتکننده: دوشاخ را به فریم متصل میکند.
تاج: دو ستون را به هم متصل میکند.
ستونها: هر یک به سمت داخل و خارج جابجا میشود؛ کار داخلی شامل چمبر هوا یا فنر، میله دمپر، روغن و سوپاپها است.
لغزندهها یا پایینآورندهها: هر یک به انتهای چرخ جلو و همچنین به ترمزها متصل هستند.
پایههای ترمز: برای ترمزهای معمولی، دیسکی یا هر دو.
شفت U شکل: برای نگه داشتن محور چرخ.
جابجایی کمک فنر دوچرخه
به مقدار فاصله حرکت کمکفنر هنگام فشرده شدن کامل گفته میشود. از آنجاییکه کمکفنر جلو از بخشهای لولهای متحدالمرکز ساخته شده است، مقدار جابجایی کمکفنر برابر جابجایی چرخ است.
مقدار جابجایی
نوع دوچرخه | میلیمتر | اینچ |
دوچرخههای کودکان 20 و 24 اینچ | 30-50 | 1-2 |
دوچرخههای هیبرید، دوچرخه کودکان 24 اینچ | 60-80 | 2-3 |
دوچرخههای کوهستان تریال و کراسکانتری | 100-120 | 4-5 |
دوچرخههای کوهستان تمام کوهستان | 120-160 | 5-6 |
دوچرخههای کوهستان دانهیل | 180-200 | 8-7 |
قطر ستون
یک دوشاخ خوب بدون انعطاف جانبی که میتواند هدایت و کنترل دوچرخه را دچار مشکل کند، ضربهها را جذب میکند. قطر لولههای ستون روی این نرمی جانبی اثرگذار است. یک لوله باریک نسبت به یک لوله عریض در اثر نیروی یکسان انعطاف بیشتری دارد. در مقابل، لوله عریض سنگینتر است و برای جذب ضربات شدیدتر ناشی از سرعت بالا در مسیرهای ناهموار و فرودهای پرشی، سختتر است.
سازندگان دوچرخه دوشاخ مناسب که قطر و سختی مناسب را با توجه به نوع دوچرخه انتخاب میکنند.
نوع دوچرخه | قطر لوله ستون (میلیمتر) |
کودکان | 28 |
هیبریدی | 30 |
کراس کانتری و تریال | 32 |
تمام کوهستانها | 34-36 |
دانهیل | 38-40 |
دو متد رایج برای جذب ضربه توسط دو شاخ و سپس بازگشت به حالت عادی وجود دارد:
فنر سیمپیچ که سرعت فشردگی خطی، جذب ضربه استوار ارائه میکند. فنرهای سیمپیچی با سرعتهای مقاومت مختلف و برای دوچرخهسواران متوسط عرضه میشوند. اگر فنر سیمپیچی دوچرخه شما برای استایل دوچرخهسواری و وزن شما خیلی سفت یا خیلی نرم است، لازم است با فنری نرمتر یا سفتتر جایگزین شود.
فنر هوایی (هوای تحت فشار در چمبر) دارای سرعت فشردگی تصاعدی هستند به این معنی که بخش اول جابجایی نرمتر است و با اعمال فشردگی بیشتر سختتر میشود. مزیت اصلی دوشاخ با فنر هوایی وزن کمتر است که به معنای نیاز به اعمال نیروی کمتر به هنگام پدال زدن و بخصوص هنگام صعود است.
عملکرد | فنر هوایی | فنر سیم پیچی |
کارایی | خیلی خوب | خوب تا خیلی خوب |
تنظیمپذیری | کمتر | بیشتر |
قابلیت اطمینان | خیلی خوب | عالی |
انتخاب مواد، طراحی و کیفیت ساخت همه روی کارایی دوشاخ اثرگذار هستند.
کمک فنر عقب فقط در دوچرخههای کوهستان دو کمک فنر یافت میشود. این کمکفنر کمک میکند لاستیک در تماس با زمین قرار گیرد، کنترل دوچرخهسوار بیشتر و خستگی او کمتر شود.
مثلث فریم عقب، که چرخ عقب را نگاه میدارد، دارای یک یا تعداد بیشتری نقطه محوری سات که اجازه میدهد چرخ در محدودهای از حرکت جابجا شود. کمکفنر درون مثلث اصلی فریم قرار گرفته و یک انتهای آن به مثلق اصلی و انتهای دیگر آن به مثلث عقبی محوری متصل شده است.
همانند کمکفنر جلو دوچرخه ، کمکفنر عقب نیز در مشخصات جابجایی، سیستم فنر و تنظیمات مختلف است.
جابجایی حرکتی: مقداری که کمکفنر عقب فشرده میشود. این مقدار معمولا کوچک است: 1/5 تا 3 اینچ. کمکفنر در انتهای اهرم فریم است و چرخ عقب در امتداد اهرم است بنابراین جابجایی واقعی جرخ بیش تر از آنچه توسط جابجایی حرکتی نشان داده شده است خواهد بود.
جابجایی چرخ: در مقایسه با جابجایی جرکتی، جابجایی واقعی چرخ مشابه آنچه روی چرخ جلو یافت میشود است (این مقدار وابسته به نوع دوچرخه است). در یک دوچرخه دو کمک فنره، جابجایی چرخهای عقب و جلو یکسان خواهد بود.
سیستم فنر: فنر سیمپیچی یا هوایی است، همانند کمکفنر جلو. کمکفنرهای هوایی در دوچرخههای کراسکانتری و ترایال رایج هستند؛ کمکفنرهای سیمپریچی در دوچرخههای فریراید و دانهیل. دوچرخههای تمام کوهستان حد وسط هستند و ممکن است مجهز به یکی از این دو نوع باشند.
تنظیمات: مشابه کمکفنر جلو، گزینههای تنظیمات به مدل دوچرخه وابسته است.