سایت در حال بروز رسانی است لطفا فقط تماس بگیرید .  09363307407

0

پنج وسیله ضروری برای دوچرخه سواری ایمن

بازدید: 666 بازدید

اگر تصمیم گرفته‌اید دوچرخه‌سواری کنید و یا اینکه با دوچرخه خود به سفر بروید، ابتدا باید یک دوچرخه مناسب تهیه نمایید. بنابراین، اگر هنوز دوچرخه مناسب خود را پیدا نکرده‌اید، بهتر است اول سری به مقالات زیر بزنید.

پس از خرید دوچرخه، در قدم بعدی بایستی وسایل جانبی مورد نیاز برای دوچرخه سواری را تهیه کنید. با توجه به اینکه ایمنی و سلامت دوچرخه‌سوار و خود دوچرخه دارای اهمیت بالایی است، در این مقاله به معرفی پنج وسیله ضروری برای حفظ ایمنی و سلامت شما و دوچرخه‌تان خواهیم پرداخت.

1- کلاه ایمنی

چرخ‌های گران قیمت دوچرخه و یا دیگر قسمت‌های آن را می‌توان تعویض نمود، اما سلامتی شما امکان تعویض شدن ندارد و در حین دوچرخه سورای باید مراقب آسیب دیدن سر و یا دیگر قسمت‌های بدن خود باشید. اگر شما توانسته‌اید به عنوان مثال قیمت یک دوچرخه چند میلیون تومانی را بپردازید، پس می‌تواند برای حفاظت از سر ِ خود نیز کمی هزینه کنید. بنابراین بیشترین بودجه‌ای که می‌توانید را به حفاظت از بدن خود اختصاص دهید. لطفاً به کلاه ایمنی به عنوان یک وسیله جانبی و یا غیر ضروری دوچرخه سواری نگاه نکنید. کلاه ایمنی یک جزء ضروری دوچرخه سواری و بایستی همیشه و در هر شرایطی از آن استفاده کنید. اگر فرزندتان از دوچرخه استفاده می‌کند استفاده از کلاه ایمنی را به او گوشزد کنید. یادتان باشد، سلامتی شما و فرزندتان بسیار با ارزش است، پس در مورد استفاده از کلاه ایمنی سخت‌گیر باشید. به علاوه، اگر از دوچرخه برقی استفاده می‌کنید، به دلیل سرعت و شتاب بالاتر دوچرخه استفاده از کلاه ایمنی را جدی‌تر بگیرید.

کلاه ایمنی دوچرخه (همانند خود دوچرخه) برای کاربردهای مختلف دارای شکل‌های مختلف است. به عنوان مثلا، کلاه ایمنی مورد استفاده برای دوچرخه سواری در شهر با کلاه ایمنی دوچرخه سواری کوهستان و کلاه ایمنی دوچرخه سواری مسابقه‌ای دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. بنابراین، کلاه ایمنی را باید متناسب با شیوه دوچرخه سواری خود انتخاب نمایید. به همین منظور، در ادامه مدل‌های مختلف کلاه ایمنی دوچرخه را معرفی خواهم کرد.

2- قفل دوچرخه

این حقیقت تلخ را باید در نظر داشت که در صورتی که دوچرخه شما دزدیده شود امکان یافتن مجدد آن تقریباً در حد صفر است. در نتیجه از بهترین تمهیدات برای کاهش نگرانی شما این است که قفل مناسبی همراه با بالاترین میزان امنیت را برای دوچرخه خود انتخاب کنید و دقت کنید که دوچرخه خود را در کجا می‌گذارید. اگر دوچرخه شما برقی است، به دلیل قیمت بالاتر به احتمال بیشتری در معرض سرقت قرار خواهد گرفت و در نتیجه بایستی دقت بیشتری در زمان خرید قفل به خرج دهید.

بهترین قفل دوچرخه، قفلی با امنیت بالا، مقاوم در برابر شکستن، سبک و دارای کاربرد ساده است. قفل‌های U شکل معمولاً نازک و ارزان قیمت هستند. بهترین مواد برای ساخت قفل دوچرخه، فولاد سخت و موادی مانند تیتانیوم هستند. بسیاری از قفل‌های ارزان‌قیمت دوچرخه با استفاده از آلیاژهای نرم ساخته شده‌اند. متاسفانه این نوع قفل‌ها توسط پیچ و مهره، اره برقی و یا برش لیزری به راحتی مانند کره بریده می‌شوند و امنیت لازم را برای دوچرخه تأمین نخواهند نمود. قفل‌هایی با قیمت بیشتر از فولاد سخت ساخته شده‌اند و هیچ راهی برای باز کردن و نفوذ به آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه دزدها زمان بسیار زیادی را برای باز کردن قفل صرف کنند.

پس از خرید قفل ، بازهم بایستی محل مناسبی برای پارک کردن دوچرخه پیدا کنید. به علاوه، دوچرخه را بایستی به محل محکمی ببندید. به این نکته نیز توجه کنید که برخی از لطقات دوچرخه مانند چرخ‌ها به سادگی قابل باز شدن هستند. پس قفل را به بدنه دوچرخه ببندید.

3- کمک‌های اولیه و جعبه ابزار

فرد دوچرخه‌سوار به ویژه در هنگام سفر با دوچرخه و یا راندن دوچرخه کوهستان باید در هر زمان توانایی رویارویی با مشکلات را داشته باشد. بنابراین، بهتر است همواره کمک‌های اولیه مانند چسب زخم، پتو اضطراری و… را به همراه خود داشته باشید. به علاوه، اگر بیماری خاصی دارید مناسب است که اطلاعات مربوط به آن را همواره با خود حمل کنید تا در شرایط اضطراری پزشکان بتوانند به درستی تصمیم بگیرند. علاوه بر این، منطقی است که جعبه‌ابزاری متشکل از ابزار تخصصی جهت انجام تعمیرات احتمالی دوچرخه را با خود به همراه داشته باشید. با این حال، جعبه‌ابزار دوچرخه باید سبک و قابل حمل بوده و برای دوچرخه‎‌سوار مشکل‌آفرین نباشد. به علاوه، بهتر است مقداری از وسایل کمک‌های اولیه مانند چسب زخم و پتو اضطراری را همواره همراه خود داشته باشید.

در پایان قابل ذکر است که در انتخاب وسایل ایمنی دوچرخه باید بسیار دقت کرد و از استفاده وسایل غیراستاندارد و بی‌کیفیت جداً خودداری نمود، زیرا استفاده از این گونه وسایل سبب بروز حوادث جبران ناپذیری خواهد بود و در برخی موارد در هنگام بروز حادثه، عدم استفاده از وسایل ایمنی نسبت به استفاده از وسایل ایمنی با قیمت پایین و در عین حال بی‌کیفیت، خسارت کمتری را در پی خواهد داشت. علاوه بر به کارگیری وسایل ایمنی دوچرخه همواره سعی در راندن دوچرخه با سرعت مطمئن داشته باشید. به خصوص هنگام استفاده از دوچرخه‌های برقی و همچنین در جاده‌های خاکی و سنگلاخ و یا در هوای نامناسب، تنظیم سرعت و استفاده درست و به جا از ترمز دوچرخه بسیار ضروری محسوب می‌شود. امید است با به کارگیری نکات ایمنی و احتیاط لازم، از دوچرخه‌سواری لذت ببرید.

4- چراغ دوچرخه

همانطور که در مقاله 5 نکته ضروری برای دوچرخه سواری ایمن برایتان گفتم، بزرگترین خطری که یک دوچرخه سوار در شهر یا جاده را تهدید می‌کند، برخورد با خودروها است و مهم‌ترین ابزار شما برای جلوگیری از این برخورد خطرناک دیده شدن در تمام اوقات است. در همین راستا، استفاده از چراغ‌های مناسب خصوصاً در شب و در شرایط نامناسب جوی تاثیر زیادی در بهتر دیده شدن شما توسط سایرین داشته و به شدت از خطر تصادفات می‌کاهد.

به صورت کلی چراغ‌های دوچرخه به دو دسته چراغ انعکاسی (Reflector) و چراغ لامپی (Light) تقسیم بندی می‌شوند. چراغ انعکاسی به نوعی از چراغ گفته می‌شود که به صورت ذاتی از خود نوری نداشته و تنها نور چراغ سایر خودروها را بازتاب می‌دهد. مزیت اصلی چراغ‌های انعکاسی قیمت پایین و سهولت نگهداری آنها است. در واقع این چراغ‌ها نیاز به هیچ نوع باتری یا لامپ یا… نداشته و فقط بایستی به صورت تمیز نگهداری شوند. علاوه بر چراغ‌های خاص دوچرخه، نوارهای شبرنگ نیز در بازار موجود هستند که به صورت چراغ انعکاسی عمل می‌کنند. به شخصه، نصب چراغ انعکاسی بر روی کلاه ایمنی، پشت ترکبند دوچرخه و پشت لباس یا کوله پشتی را با توجه به قیمت مناسب این نوع از چراغ‌ها توصیه می‌کنم. برخی از نمونه‌های پرکاربرد چراغ انعکاسی در شکل زیر آورده شده است.

چراغ‌های لامپی دسته دیگر از چراغ‌های دوچرخه هستند. در این چراغ‌ها انرژی باتری سبب روشن شدن چراغ شده و لذا، خود چراغ یک منبع نور است. سوالاتی که در انتخاب چراغ لامپی برای دوچرخه باید از خود بپرسید این است که چه انتظاراتی از چراغ دوچرخه خود دارید؟ آیا به چراغی برای بهتر دیدن محیط اطراف نیاز دارید؟ یا اینکه به دنبال چراغی هستید که با کمک آن، سایر وسایل نقلیه شما را بهتر ببینند؟ برای تهیه این چراغ چه مقدار هزینه می‌کنید؟ آیا به دنبال چراغ قابل شارژ و یا دارای باتری‌های قابل شارژ هستید؟

اگر به دنبال چراغی برای بهتر دیدن محیط اطراف هستید، بایستی چراغ با نور سفید برای جلوی دوچرخه تهیه کنید. اما اگر به دنبال وسیله‌ای برای بهتر دیده شدن توسط سایر راننده‌ها هستید باید به دنبال چراغ قرمز رنگ برای عقب دوچرخه باشید. قیمت یک چراغ لامپی را جنس لامپ، میزان نور و نوع باتری آن تعیین می‌کند. به شما توصیه می‌کنم که چراغ‌های با لامپ LED خریداری کنید. این چراغ‌ها اگرچه دارای قیمت بالاتری هستند ولی طول عمر بالاتر چراغ و نیاز به باتری کمتر در بلند مدت ارزش هزینه بیشتر آنها را دارد. در مورد باتری، به شخصه باتری غیر شارژی را برای دوچرخه ترجیح می‌دهم. زیرا، باتری‌های شارژی نیازمند شارژر و شارژ کردن مداوم هستند در حالی که باتری قلمی معمولی را می‌توانید از هر فروشگاهی تهیه کنید. با این وجود، اگر چراغ با باتری بهتر است مجهز به نشانگر خالی شدن باتری باشد. این نشانگر به شما اطلاع می‌دهد که باتری چراغ دوچرخه رو به اتمام است و شما فرصت دارید که پیش از خاموش شدن چراغ باتری جدید تهیه کنید. اگر از دوچرخه برقی استفاده می‌کنید، اینکه چراغ جلو که برای روشن کردن محیط است از باتری دوچرخه تغذیه کند امتیاز مثبتی است. اما بهتر است، چراغ عقب که جنبه ایمنی دارد دارای باتری مستقل از باتری دوچرخه برقی باشد. این موضوع از لحاظ ایمنی بسیار اهمیت دارد که در زمان اتمام باتری دوچرخه برقی، چراغ هشدار عقب به کار خود ادامه دهد.

دسته بندی آموزش دوچرخه سواری مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت